Sinds er op de woningmarkt meer dan normale veranderingen en vertraging zijn ontstaan, hadden we verwacht dat bepaalde strategieen voor verkoop ergens zouden gaan veranderen...
In de ecologische wijk Eva-Lanxmeer, verkopen ze een huis waarbij je een Prius cadeau krijgt. Dit is natuurlijk geen slechte positionering. Aangezien de wijk milieuvriendelijk ontworpen is, lijkt die Prius toch wel een kers boven op de taart. Dat kan ik niet zeggen van bepaalde makelaars die van mening zijn dat een iMac en Iphone cadeau een perfecte positie levert., maar ok dit is nou het punt.
Niet elke huizenverkoper kan nou eenmaal een prius cadeau geven...1; het past meestal niet bij het algeheel concept en is het dus geen goede positionering 2: een prius kost nogal wat.
De makelaars met een iMac en iPhone cadeau hebben waarschijnlijk een ander segment in het vizier (starter of lagere klasse inkomens), maar het kan ookwel een pure noodkreet zijn.
Maar hoewel dit een leuke aangelegenheid is voor mensen die toch al van plan waren een huis te kopen, baart het me zorgen als ik denk aan de mensen die moeten/zullen volgen. Hoe moet het gros zich gaan positioneren als ze hun huis willen verkopen? De voormalige vastgoedmarkt heeft het hier bijna zonder de grove commercie gedaan. Eerder was het voornamelijk een lomp gegeven dat een huis "het" huis is en een buurt 'de"buurt en de verkoop had een succesfactor die snel bereikt werd bij het bezichtigen of na het praatje van de bemiddelaar. Snelle beslissing, want een eigen huis bezitten dient als een 'normale' bevrediging van de behoefte aan onderdak...niet meer. Er heeft een shift plaats gevonden in het paradigma binnen deze branch...de consument lijkt al te meer zelf te bepalen wat en hoe ze denken in deze tijden en het internet heeft blijkbaar een grote rol gespeeld hierin. Informatie is heden ten dage heel snel tot een ieder zijn beschikking en up to date.
Deze veranderingen geven dus aan dat er een financiele als strategische noodzaak opgewekt is om de handel in vastgoed kritischer te gaan segmenteren en positioneren...
De ecologische wijk in kwestie heeft toevallig bij het initieel ontwerp al een voorsprong in segmentatie.
De huurmarkt gaat zoals verwacht ook stijgen ( we bekijken dat nog), maar de keuze voor het bezitten van een huis en het nemen van risico zal nu meer kunnen gaan om het bevredigen van meerdere behoeftes bij de consument. De besparende of zwoegende consument zal kiezen voor een flexibele bevrediging, n.l. huren of inwonen etc, terwijl de consument die koop gewillig is meer dan die normale onderdak-behoefte zal willen bevredigen....deze zou ook zijn imago,-sociale, 0f-andere behoeften tegelijkertijd willen bevredigen als hij die drempel zal passeren.
De wijk Eva-Lanxmeer is een voorbeeld voor de wijken die in de toekomst van deze barre tijden gebouwd kunnen worden. Het rechtvaardig bezitten van een groen imago, je krijgt een groene auto complementair erbij en zodoende bevredig je niet alleen je behoefte naar onderdak,maar ook je behoefte naar het "groen" willen zijn in een wereld waar het broeikaseffect ons klimaat verandert...draai het hoe je het maar wil, deze mensen bestaan en in groeiende mate.
Wat begrepen moet worden is dat de mens altijd een behoefte heeft om zichzelf te positioneren in de samenleving. De projectontwikkelaars die op dit moment hun creativiteit de kost geven zullen meer en meer moeten nadenken aan de verschillende manieren waarop zij hun projecten kunnen differentieren van de rest en dit kan hopelijk leiden tot woningen die over eigenschappen beschikken die op de huidige markt ondenkbaar of heel duur zijn. Als er schaalvoordelen bereikt kunnen worden, zullen ze misschien ook wel niet zo duur zijn.
De groene weg is een grote voorloper en het is mogelijk dat veel huizen zulke karakteristieken zullen bezitten in de toekomst, maar ik verwacht ook meerdere varianten en soorten (behoefte bevredigingen) . Groen zal mogelijk ook wel een standaard worden vanwege de voorsprong en de generaliseerbare voordelen, n.l de lagere verbruikskosten en uiteindelijk de lagere impact op het milieu.
De huidige huizenmarkt zal op deze manier haar marktwaarde marktconform zien dalen als gevolg, maar dit is een process van meerdere jaren. De andere mogelijkheid is dat de prijs hetzelfde blijft en dus deze nieuwe en gesegmenteerde woningen een gewoon hogere marktwaarde zullen hebben. echter als het toch slecht gaat, dan zullen deze vernieuwde ontwikkelaars de hogere hand hebben en dat is volgens mij ook de bedoeling, want het mes snijdt aan weerszijden in zo een situatie..........................................................................................