27 november 2008

Hybride Wagens


Volkswagen brengt een nieuwe Golf op de markt genaamd de Golf VI TwinDrive. 
Zoals de Prius meer bekend is om zijn hybride eigenschappen, is er wel iets merkwaardig te noemen over deze nieuwe Golf hybride. 

De Prius van Toyota is behoorlijk voordelig rijden, dat gegeven is niet aan de orde. Het kent weliswaar een beperking voor zover de huidige technologische mogelijkheden bekend zijn. 

De Prius bezit samen met vele andere hybride wagens op de huidige automarkt  een beperking in die compleet electrische aandrijving. Haast allemaal beperken de snelheid van deze modus tot de 49 km/h of tot lagere snelheden. 

De Golf VI TwinDrive heeft een electromotor en dieselmotor, waarbij de electromotor de wagen weliswaar 50km lang kan aandrijven en is tegelijkertijd krachtig genoeg om de Golf te accelereren naar "120km/h" en dit maakt deze wagen gewoon een evolutionaire verschijning.  
Toevallig heb ik ook wat ervaring met een hybride wagen, n.l. de Prius, en het is waarlijk een grote stap als er een wagen komt die letterlijk ons de boodschappen laat doen zonder een druppel fossiele brandstof te doen verbruiken en terwijl wij ook de gangbare snelheden kunnen bijhouden.   
Voor korte afstanden zoals een trip binnen onze eigen provincie of gemeente is het dus mogelijk compleet electrisch te rijden en de fossiele brandstof haast in noodzakelijke situaties te vebruiken.  

Eerder werd de TwinDrive ookwel voorgesteld als de Golf V, maar deze nieuwe stelt de 6e generatie voor. Binnenkort zal de haalbaarheid van deze wagen getest worden in het openbaar, hierna zal er eind volgend jaar een TwinDrive op de markt gebracht worden met of zonder deze nieuwe eigenschappen. We zullen dat nog merken. 

Het maakt gebruik van lithium-ion batterijen, zoals de Tesla Roadster die gebruikt. De Tesla Roadster heeft een actieradius dicht bij de 300km en kan accelereren van 0 naar 100 in 4.2 seconden.  Het bezit ook een topsnelheid die dichtbij een huidig benzine sport segment hoort. 
De electromotor van deze Golf heeft weliswaar niet zo een groot vermogen als die in de Tesla, maar met 82 horsepower aan electrische trekkracht denk ik dat wij dichtbij een nieuwe generatie liggen die op grote schaal fossiele brandstoffen naast zich neer kan leggen als men strategisch gebruik maakt van de wagen zonder de functionaliteit van het vervoermiddel te beperken.  
De Tesla was al een fenomeen, maar toen we het prijskaartje bekeken, konden we wel depressief ervan worden. Het kost ruim één ton. Volkswagen kan zeer zeker schaalvoordelen behalen en is er mogelijk eind volgend jaar een goedkoper alternatief voor de Tesla.

De Tesla kent in feite nog geen 100% alternatief, maar we kunnen wel stellen dat de Tesla Roadster met zijn sportief karakter zichzelf makkelijk naast een ferrari en porsche 911 turbo kan plaatsen en met een prijskaartje dichtbij een ton, echt een grote groep niet aanspreekt.