3 januari 2008

Nato Awacs boven Utrecht-noord

Heel geheimzinnig zie ik deze buggers vliegen boven het gebied waar ik woon. Het zijn Nato Awacs vliegtuigen. Natuurlijk ben ik snel erbij thuis. Foto is gemaakt bij 480mm op 6mp's.

Awacs staat voor Airborne Warning and Control System.
Ik vraag me elke keer af wat ze precies zoeken in dit gebied. Ze vliegen soms wel 5 keren langs. Soms heb ik een idee dat ze infrarood kunnen zien door huizen, wat in feite wel heel goed mogelijk is, want men noemt ze ook wel spy-planes in sommige streken van de wereld.
Een vliegtuig als deze kost Nato en een ieder die geinteresseerd is 75 miljoen Dollar.

Deze vliegtuig is in feite bedoeld om bedreigingen voor en in het luchtruim op te sporen, te identificeren, te volgen en ook te onderscheppen.

Toen ik precies wist wat het was, vroeg ik me weer af, "wat doe je boven Utrecht? ".

Terroristen in Utrecht? kande...a kang toch?

in ieder geval hebben ze business hier en deze vliegtuigen worden in geen geval gebruikt voor commerciele doeleinden.